Νέα

04.04.2020

Μαθήματα εξ αποστάσεως: Λύση ανάγκης ή ευκαιρία εξέλιξης;

Κάποιοι απολαμβάνουν την ελευθερία να κάνουν μαθήματα γερμανικών με τις πιτζάμες κι άλλοι γκρινιάζουν για τη χαμηλή ταχύτητα του ίντερνετ ή επειδή τους λείπουν οι πλάκες με τους συμμαθητές. Ελέω πανδημίας, τα (διαδικτυακά) μαθήματα εξ αποστάσεως στο Siountri School είναι πλέον πραγματικότητα για μικρούς και μεγάλους, χάρη στις υφιστάμενες υποδομές και στην ετοιμότητα των διδασκόντων. Εμείς μιλήσαμε με καθηγητές και μαθητές, για μια ψύχραιμη και αντικειμενική «χαρτογράφηση» των μαθημάτων εξ αποστάσεως.

Proficiency… στα μαθήματα εξ αποστάσεως!
«Μην χαζολογάς όλη μέρα στον υπολογιστή!» Ο Μιχάλης, 15 χρονών, δεν κρύβει τη χαρά του που δεν μπορούν πλέον οι γονείς του να επικρίνουν τις συνήθειές του. «Είμαι αναγκασμένος να είμαι όλη μέρα μπροστά στην οθόνη, γιατί δεν υπάρχει άλλος τρόπος να προχωρήσω στη διδακτέα ύλη», λέει ο ίδιος, λίγα λεπτά πριν χτυπήσει το εικονικό κουδούνι του για το μάθημα αγγλικών, καθώς τον Μάιο κανονικά θα έδινε εξετάσεις Αγγλικών για το Proficiency του Cambridge. «Όλα μου τα μαθήματα είναι τώρα online και μπορώ χωρίς ενοχές να ρίχνω και «κλεφτές ματιές» στα notifications του Facebook, όταν θέλω να κάνω διάλειμμα», τονίζει περιχαρής. Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει ότι δεν διακρίνει και τις δυσκολίες του εγχειρήματος. «Δεν είναι λίγες οι φορές που το σύστημα υπερφορτώνεται και πέφτει», εξηγεί, «επίσης απαιτεί από όλους μας πολλή συγκέντρωση». Ο Μιχάλης στέλνει τις εργασίες του σε Word και τις λαμβάνει διορθωμένες από τον καθηγητή του στο email του. Καμία πλευρά δεν εκτυπώνει – όλα γίνονται ψηφιακά.

Junior εμπειρίες στον υπολογιστή
Για τη μικρή του αδελφή, όμως, τη Μαριάννα, που φοιτά στη Ε΄ Δημοτικού, η διαδικασία δεν είναι τόσο εύκολη, καθότι δεν είναι τόσο εξοικειωμένη με τα νέα μέσα. Έτσι, εκείνη γράφει τις εκθέσεις της σε χαρτί και έπειτα τις φωτογραφίζει, προκειμένου να τις στείλει με email ή μέσω Viber στην καθηγήτρια γαλλικών της, η οποία τα επεξεργάζεται ως jpeg. Καθώς η Μαριάννα δεν έχει ακόμα δικό της laptop, δανείζεται εκείνο της μητέρας της, οπότε πρέπει να είναι σε συνεννόηση μαζί της, αφού και η μαμά της αυτό το διάστημα εργάζεται από το σπίτι και, φυσικά, με τον υπολογιστή της! Εναλλακτικά, χρησιμοποιεί το Smartphone του μεγάλου αδελφού της και πάλι σε ώρες που εκείνος δεν το χρειάζεται.

Μάθημα από το σπίτι… μετ’ εμποδίων
«Για τα μικρότερα παιδιά, το ψηφιακό μάθημα είναι πιο δύσκολο», επισημαίνει η Αμαλία, καθηγήτρια Αγγλικών στο Siountri School, γιατί «δυσκολεύονται να μείνουν προσηλωμένα για μία ή μιάμιση ώρα μπροστά στο κομπιούτερ, το οποίο έως τώρα είχαν συνδυάσει με την ψυχαγωγία τους». Ένας τυχαίος θόρυβος μέσα στο σπίτι, όπου τώρα βρίσκεται σύσσωμη η οικογένεια, όπως ο ήχος του απορροφητήρα ή το γάβγισμα του σκύλου, μπορεί να τους αποσπάσει πλήρως την  προσοχή. Στην τάξη, αντίθετα, χάρη στη φυσική παρουσία και την κινησιολογία, η Αμαλία κεντρίζει ευκολότερα την προσοχή των μαθητών της, ενώ μπορεί να διδάξει τη γλώσσα και μέσα από παιχνίδια, τραγούδια, παραμύθια. Καθώς η ίδια χρησιμοποιεί στα μαθήματα εξ αποστάσεως ως επί το πλείστον το «ψηφιακό βιβλίο», με το οποίο οι μεγάλοι εκδοτικοί οίκοι έχουν προμηθεύσει τους καθηγητές, δεν έχει πάντα τη δυνατότητα να κάνει το μάθημα με ανοικτή κάμερα και κατ’ επέκταση βλεμματική επαφή, κάτι που θα αναπλήρωνε την απώλεια της φυσικής παρουσίας.

Από τη σκοπιά …του καθηγητή
«Κερδίζω πολύ χρόνο από τη μετακίνηση από και προς το φροντιστήριο, ωστόσο χρειάζομαι τον διπλό ή και παραπάνω χρόνο για την προετοιμασία του μαθήματος, τη διόρθωση ασκήσεων και εκθέσεων των παιδιών» διευκρινίζει. Μετά από σχεδόν τρεις εβδομάδες διαδικτυακών μαθημάτων, η Αμαλία είναι σε θέση να εξάγει κάποια ενδιαφέροντα συμπεράσματα: «Ο νέος τρόπος διδασκαλίας επιδρά θετικά ή αρνητικά ανάλογα με την προσωπικότητα του μαθητή: για όσους η συνύπαρξη με άλλα παιδιά σε μια τάξη δίνει κίνητρο για να βελτιωθούν είτε μέσω της ευγενούς άμιλλας είτε μέσω της ανταλλαγής γνώσεων, τα online μαθήματα συχνά τα μπλοκάρει, όμως για όσους μαθητές είναι πιο μοναχικοί και πειθαρχημένοι, τα μαθήματα εξ αποστάσεως έχουν συμβάλει στην αλματώδη πρόοδο τους». Και οι μεν και οι δε, πάντως, παρά το νεαρό της ηλικίας τους, έχουν γίνει… εξπέρ στη χρήση της πλατφόρμας. Εξελίσσονται δε σε ανεξάρτητους και συνειδητοποιημένους μαθητές, αφού μαθαίνουν να εκπληρώνουν τα καθήκοντά τους χωρίς τον αυστηρό έλεγχο του καθηγητή. Στη διαδικτυακή τάξη, άλλωστε, δεν υπάρχουν περιθώρια για… αταξίες και αποστασίες – οι μαθητές, θέλοντας και μη, κάθονται ήσυχοι και υπάκουοι, ενώ λόγω της συγκυρίας δεν κάνουν ούτε απουσίες, αφού #menounspiti και όλες οι εξωτερικές δραστηριότητες έχουν προσωρινά ανασταλεί. Τέλος, το προφίλ της εκάστοτε τάξης δεν αλλάζει, «η δυναμική της παραμένει η ίδια».

Οι ενήλικοι παίκτες, νικητές στο online παιχνίδι!
«Για τους εφήβους και τους ενήλικες το κέρδος είναι αδιαμφισβήτητο» ισχυρίζεται η Αμαλία, μιας και «διαχειρίζονται άψογα τις νέες τεχνολογίες, έχουν αυτοπειθαρχία και προσωπικούς στόχους. Επιπλέον, «καθώς συνήθως είναι πολυάσχολοι, χάρη στα μαθήματα εξ αποστάσεως, εξοικονομούν χρόνο για ξεκούραση αλλά και για μελέτη σε βάθος».

Οι δυσκολίες και οι ευκαιρίες
Βεβαίως, δεν αμφισβητείται η αξία και αποτελεσματικότητα των βιωματικών μεθόδων διδασκαλίας, που εφαρμόζονται στην πραγματική τάξη. Καθώς, όμως, η μετάβαση στη διαδικτυακή τάξη, λόγω της επείγουσας κατάστασης, έγινε κυριολεκτικά «εν μία νυκτί», σε πολλές περιπτώσεις δεν υπήρξε επαρκής χρόνος προετοιμασίας για αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων εργαλείων που οι πιο διαδεδομένες πλατφόρμες τηλεδιασκέψεων (Zoom, WebEx Skype, Facetime, Messenger, Microsoft Teams) προσφέρουν και δίνουν ανάλογη διάσταση στα μαθήματα εξ αποστάσεως. Ενδεικτικά, διαπιστώσαμε στα διαδικτυακά μαθήματα του Siountri School, μπορεί να γίνει χρήση ψηφιακού πίνακα και σουίτας διαδραστικών ασκήσεων, ηχογράφηση προφορικών ασκήσεων και ανάγνωσης, «σκανάρισμα» των γραπτών και φυσικά οι αγαπημένες βιντεοκλήσεις, ατομικές ή ομαδικές.

Η επόμενη μέρα
Σύμφωνα με ειδικούς, όσα ζούμε τώρα αποτελούν μόνον μέρος του πολλά υποσχόμενου e-learning, που εδώ και είκοσι χρόνια συνεχώς εξελίσσεται. Η τωρινή εφαρμογή των μεθόδων του e-learning που έγινε από φροντιστήρια, ιδιωτικά εκπαιδευτήρια και εν συνεχεία δημόσια σχολεία, υπήρξε εν πολλοίς  πιλοτική, ωστόσο είναι πολλοί οι μαθητές που δηλώνουν ενθουσιασμένοι και οι εκπαιδευτικοί που ομολογούν ότι βρήκαν δίοδο στη δημιουργικότητά τους. Φανταστείτε, επομένως, ποια θα είναι τα σχόλια από μελλοντικές τάξεις εκμάθησης ξένων γλωσσών, που θα έχουν εξ αρχής δημιουργηθεί για να λειτουργούν αποκλειστικά διαδικτυακά!

Το μεγάλο στοίχημα
Τελικά τι είναι προτιμότερο; Τα μαθήματα εξ αποστάσεως ή η παραδοσιακή διδασκαλία; Ταχύτητα, ευελιξία, νέες τεχνολογίες ή αμεσότητα, ανθρώπινη επαφή, κοινωνικοποίηση; Και οι δύο τρόποι διδασκαλίας έχουν θετικά και αρνητικά σημεία. Το στοίχημα είναι να αξιοποιήσεις τα πλεονεκτήματα της καθεμίας για να κάνεις το μάθημα αποδοτικότερο και πιο ευχάριστο! Έτσι, στο Siountri School, είτε #menounspiti είτε μένουμε στην τάξη… μένουμε σταθεροί στην ποιότητα!

Share: