ΕΡΓΑΣΙΑ

Real Estate & Κινέζικα

Το εφόδιο κάθε σύγχρονου μεσίτη

Ένα πρόσχαρο και με σωστό επιτονισμό «Nǐ hǎo ma» φαίνεται ικανό να ανοίξει «πόρτες» επαγγελματικές αλλά και πολλών σπιτιών, αφού η γνώση της κινεζικής γλώσσας αποτελεί πλέον το απαραίτητο «διαβατήριο» για μια επιτυχημένη καριέρα στο real estate.

Οι Κινέζοι αναζητούν την Golden Visa


Πληθαίνουν τα τελευταία χρόνια τα μαύρα βαν που «οργώνουν» την Αθήνα, μεταφέροντας από συνοικία σε συνοικία Κινέζους πολίτες, οι οποίοι ενδιαφέρονται να αγοράσουν ακίνητα στην πατρίδα μας και να επωφεληθούν από την golden visa. Σε μια τριήμερη εξόρμηση, ολιγομελείς ομάδες Κινέζων φιλοδοξούν να ξεναγηθούν στο Κουκάκι, στο Παγκράτι, στο Παλαιό Φάληρο και στη Γλυφάδα, αναζητώντας ευάερα και ευήλια διαμερίσματα με θέα Ακρόπολη ή θάλασσα. Συνεσταλμένοι αλλά απαιτητικοί, προσπαθούν με νεύματα και σπαστά Αγγλικά να μάθουν αν το προς πώληση σπίτι έχει πετρέλαιο ή φυσικό αέριο, αν γειτνιάζει με κάποιο σταθμό του μετρό ή αν μπορεί κάποιος να φτάσει στο Ηρώδειο με τα πόδια. Στις παραπάνω ερωτήσεις δεν παίρνουν πάντοτε σαφείς απαντήσεις και όχι απαραίτητα από δόλο – η απουσία μιας lingua franca αποτελεί τροχοπέδη στην επικοινωνία και στο κλείσιμο τέτοιων συμφωνιών.

Περιζήτητοι αγοραστές

Σε πείσμα των δυσκολιών, το εν λόγω πρόγραμμα συνεχίζεται με επιτυχία. Από το 2013 που ψηφίστηκε ο σχετικός νόμος έως τον περασμένο Οκτώβριο, 3.464 Κινέζοι έχουν επενδύσει στο ελληνικό real estate και έχουν λάβει τη σχετική άδεια παραμονής στην Ελλάδα – και κατ’ επέκταση σε όλη την Ε.Ε. Της υπογραφής των συμβολαίων προηγείται μια πολύμηνη διαδικασία, που περιλαμβάνει εκτενή έρευνα αγοράς και διαπραγματεύσεις εκ μέρους των ενδιαφερομένων. Δεδομένου ότι οι Κινέζοι επενδυτές, που εκπροσωπούν την ανώτερη αλλά και την ευημερούσα μεσαία τάξη, είναι περιζήτητοι σε όλες τις χώρες που διαθέτουν ανάλογα προγράμματα, όπως η Κύπρος, η Μάλτα, η Πορτογαλία κ.α., όλα κρίνονται… στις λεπτομέρειες.

«Κλειδί» η εμπιστοσύνη

«Μπορεί το πρόγραμμα golden visa της Ελλάδας να απαιτεί χαμηλότερης αξίας αγορές σε σχέση με άλλες χώρες, όμως ο καθοριστικός παράγοντας για να πεισθούν οι αγοραστές δεν είναι το κόστος», σημειώνει γνώστης της αγοράς ακινήτων, «αλλά η εμπιστοσύνη που τους εμπνέουν ή όχι οι επαγγελματίες στο real estate». Εκείνος που έχει γνώσεις της γλώσσας και του πολιτισμού κερδίζει τις εντυπώσεις των πελατών και «έδαφος» έναντι των συναδέλφων του. Στην καθημερινότητα του real estate, «είναι σύνηθες να επικρατεί κλίμα δυσπιστίας και ασυνεννοησίας» προσθέτει η ίδια πηγή, «αυτό οφείλεται εν μέρει και σε χαλασμένο τηλέφωνο, αφού οι ίδιοι οι ενδιαφερόμενοι σπάνια μιλούν αγγλικά, ο Κινέζος μεσίτης που τους εκπροσωπεί εδώ συνήθως δεν γνωρίζει Ελληνικά αλλά ελάχιστα Αγγλικά και ο Έλληνας μεσίτης, στην καλύτερη των περιπτώσεων, έχει στην κατοχή του ένα πτυχίο Αγγλικών, αλλά ποτέ έως σήμερα δεν τα έχει χρησιμοποιήσει στη δουλειά…». Επομένως, στους τυφλούς… ο μονόφθαλμός μοιραία θα βασιλεύσει!

Η κρίσιμη απόφαση που με οδήγησε να μάθω Κινέζικα!

«Με αυτή τη λογική αποφάσισα να εγγραφώ στο τμήμα εκμάθησης κινεζικών στο Siountri School», αναφέρει 30χρονος, στέλεχος σε γνωστό μεσιτικό γραφείο στη Γλυφάδα, ενώ συμπληρώνει: «θεώρησα ότι αν μάθω τη γλώσσα έστω και έως ένα στοιχειώδες επίπεδο, θα λιγοστέψουν οι παρανοήσεις». «Είχα χρόνια να βρεθώ στα θρανία και ένιωθα αμηχανία, την οποία γρήγορα ξεπέρασα, αφού έχω συμμαθητές πολύ μεγαλύτερους στην ηλικία», λέει γελώντας. «Τα Κινεζικά μέχρι σήμερα δεν επιλέγονται ως πρώτη ξένη γλώσσα, συνεπώς όσοι παίρνουν τη μεγάλη απόφαση είναι κατά κανόνα ενήλικες, που δραστηριοποιούνται στον τουρισμό, τη ναυτιλία ή το real estate και θέλουν να εμπλουτίσουν το βιογραφικό τους και να διευκολύνουν την επικοινωνία τους με την Κίνα», διευκρινίζει ο κ. Δημήτρης Σιούντρης, διευθυντής του Siountri School.

«Παρακολουθώ τα μαθήματα Κινεζικών εδώ και έναν χρόνο» σημειώνει ο νεαρός μεσίτης, αναφέροντας ότι «πρόκειται για μία δύσκολη γλώσσα, καθώς δεν καλούμαστε να μάθουμε μόνο ένα νέο συντακτικό και μια καινούρια γραμματική, αλλά και έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο γραφής, που απαιτεί πολλή εξάσκηση». Ο ίδιος είναι πεπεισμένος ότι στο «πεδίο μάχης» του real estate, η εμπιστοσύνη κερδίζεται και με τη γνώση των Κινεζικών, «ωστόσο, είναι λογικό και αναμενόμενο, ο εκάστοτε δυνητικός επενδυτής να δίνει πάντοτε μεγαλύτερη βαρύτητα σε όσα του υποδεικνύει ο συμπατριώτης του, με τον οποίο μιλούν κυριολεκτικά την ίδια γλώσσα».

Θεωρεί, ωστόσο, ότι όσο αυξάνονται οι γνώσεις του στα Κινεζικά, τόσο θα είναι σε θέση να κτίσει μια σχέση με τους πελάτες. «Είναι σημαντικό, στη διάρκεια της παραμονής τους, να μπορούμε να κάνουμε small talk για απλά, καθημερινά ζητήματα». Άλλωστε, ως γνωστόν, οι Ασιάτες είναι εξαιρετικά εσωστρεφείς στις συναναστροφές τους, οπότε μέσα σε λίγες μέρες, σπάνια επεκτείνονται σε πιο εκτενείς συζητήσεις. Έτσι, προσθέτει: «Φιλοδοξώ να μπορώ μόνος μου να τους συνοδέψω σε ένα δείπνο ή μια βόλτα στην Πλάκα».

Παρακολουθώντας, βέβαια, τα μαθήματα κινεζικών από native speaking καθηγήτρια κινεζικών του Siountri School, έμαθε πολλά στοιχεία για τον άγνωστο στους περισσότερους από εμάς κινεζικό πολιτισμό. «Υπήρχαν ορισμένες συμπεριφορές και πεποιθήσεις που είχα διαπιστώσει από τη συναναστροφή μου αυτά τα χρόνια με Κινέζους, δεν γνώριζα όμως πώς και γιατί έχουν διαμορφωθεί». Τώρα, όμως, «ξέρω ότι οι Κινέζοι ενθουσιάζονται με τα ανατολικά διαμερίσματα, επειδή θεωρούν ότι έχουν καλό feng shui και ότι αγριεύονται με τα επιτοίχια ρολόγια στα σπίτια, γιατί τα θεωρούν κακό οιωνό…».

Real Estate στη Μετά Κορωνοϊό Εποχή

«Μέχρι πρόσφατα πολλοί συνάδελφοι με ρωτούσαν λεπτομέρειες για τα μαθήματα κινεζικών, επειδή φλέρταραν και εκείνοι με την ιδέα να αρχίσουν», θυμάται ο ίδιος, «μετά ήρθε το lock down και η συζήτηση σταμάτησε… απότομα». Πολλοί θεώρησαν, κρίνοντας βιαστικά, ότι θα πέσουν «τίτλοι τέλους» στο πρόγραμμα της golden visa. «Σύμφωνα, πάντως, με τις δικές μας πληροφορίες, θα συμβεί το αντίθετο», απαντά ο 30χρονος, αφού «οι εύποροι Κινέζοι, θορυβημένοι από την πανδημία που ξεκίνησε από την πατρίδα τους, νιώθουν μεγάλη ανασφάλεια και επιθυμούν διακαώς να αποκτήσουν μια βάση εκτός Κίνας». Αυτό που λόγω πανδημίας μοιάζει να αλλάζει, είναι ο τρόπος προώθησης των σπιτιών. «Τα ταξίδια μοιραία θα περιοριστούν» καταλήγει ο ίδιος, «η επικοινωνία και η επίδειξη των ακινήτων θα γίνεται διαδικτυακά, μέσω φωτογραφιών και βίντεο, ενώ πολλές γραφειοκρατικές κινήσεις θα πραγματοποιούνται με εξουσιοδότηση ατόμων που ζουν στην Ελλάδα». Τότε, λοιπόν, στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον, η γνώση της κινεζικής γλώσσας θα αποδειχθεί ο «άσος» στο μανίκι του γλωσσομαθούς επαγγελματία που κινείται στον χώρο του real estate.